klik-klik lah ye, jangan tengok aje!!

:::GENG:::

Saturday 21 February 2009

Ceritaku.....Part 2

Pada pagi Khamis, 29 Januari 2009....seawal jam 5.30.. pagi aku dah bangun..dikejutkan oleh Nurse..."Akak, kejap lagi doktor nak masukkan tiub ye...nanti akak ke bilik rawatan sebelah kaunter jururawat.." Dalam keadaan mamai aku cuma menganggukkan kepala....setelah selesai gosok gigi & basuh muka (belum mandi la..takut x sempat), aku ke bilik rawatan dengan penuh debaran. Sampai sana, Dr Sham dah menunggu dengan wajah ceria (sememangnya Dr Sham ni ceria orangnya). Barulah aku nampak macam mana rupanya FOLEYS CATHETER ni.

Eish ngeri jugak aku tengok dan membayangkan tiub ni akan dimasukkan kedalam serviks.....soalan pertama yang terlontar dari mulut aku ialah..."errr doktor, sakit tak?...habis kalau saya pakai tiub ni macam mana saya nak buang air?" Dr Sham menjelaskan dengan muka tersenyum..." Tak sakit pun kak, kalau akak pakai tiub ni, Insya Allah pintu serviks akan terbuka dan akak tak kan rasa sakit pun, malahan prosedur ni tak menyakitkan berbanding di induce. Akak jangan risau, kalau pakai ni akak bebas bergerak, ketandas, mandi, sembahyang..buat kuak lentang pun boleh....tak ada masalah" Lega hati aku mendengar penjelasan Dr Sham..... So bermulalah episod aku memakai tiub ni, menurut Dr Sham, aku akan dipakaikan tiub ni selama 1 hari 1 malam...maknanya pagi esoknya, tiub ni akan dibuka dan bukaan serviks ku akan diperiksa lagi.....

Benarlah seperti kata Dr Sham, pemakaian tiub ni tak menyakitkan malahan aku bebas bergerak dan melakukan rutin harian aku seperti biasa....Tapi satu perkara yang menghairankan aku, setiap 1 @ 2 jam pasti ada nurse yang datang ke katil aku dan bertanya, "Akak, tiub tu jatuh ke tak?" Lama-lama aku pun jadi curious dan bertanya kenapa soalan tu ditanya kepada aku terlalu kerap...Jawab nurse tu, "Kalau tiub tu jatuh, maknanya pintu serviks akak dah terbuka la..." Oh macam tu rupanya....aku pun tunggu la dengan sabar........tunggu tiub tu jatuh, tak jatuh-jatuh, tunggu sakit bersalin, pun tak sakit-sakit....hinggalah keesokkan harinya....tiub tu masih lagi kekal kat situ....

Hari Jumaat 30 Januari 2009, sekali lagi aku dikejutkan jam 6 pagi oleh nurse dan diarahkan untuk ke bilik rawatan....Dr Sham mendapati bukaan serviks aku masih '0' cm (tak terbuka lagi la tu), dan tiub tu masih ada terletak lagi. Menurutnya cara ni tak berkesan kepada aku dan dia akan berbincang dan merujuk kes aku ni kepada Pakar O & G sekali lagi... Aku dengan nada berseloroh berkata'..."Ala doktor caesar je la saya ni, agaknya sama macam time abang dia dulu, time tu 'jalan' saya pun tak terbuka walaupun 2 kali di'induce'....saya dah tak larat dah bawa perut ni..." Dr Sham memberikan kata-kata semangat dan mengatakan.... "kita cuba seboleh-bolehnya untuk Puan bersalin secara normal..."

Kira-kira jam 10.30 pagi sekali lagi doktor datang ke katil aku dan memberitahu bahawa aku akan di induce dengan 'prostin' pada hari Ahad, 1 Februari 2009, seawal jam 6 pagi....dan hari ni dan esok, aku dinasihatkan supaya berehat...Aikkk pelik pulak aku rasa, kenapa tunggu Ahad, kenapa tak induce hari ni je......eishhh pelik jugak...tapi aku tak tertanya pulak pada doktor tu, kenapa prosedur untuk aku berjalan lambat & 'slow' sedangkan ahli-ahli bilik Wad 1B yang lain (satu bilik ada 4 orang) yang masuk lambat pada aku dah bersalin....tapi aku dah masuk 3 hari masih lagi relax dan tak sakit-sakit lagi...

Ermm lupa nak cerita, suamiku dah sampai dari Kota Tinggi pada petang Khamis. Dia terpaksa ambik cuti rehat selama 2hari (Khamis dan Jumaat). Tujuaannya nak bersama aku semasa proses kelahiran...ye lah time Amir dulu, dia tak sempat tengok dan kali ni, kalau boleh dia nak bersama melalui detik itu....Risau jugak dia kerana prosedur yang lambat ni..takut kalau-kalau menjelang hari Ahad aku masih tak bersalin lagi, dia terpaksa balik semula bertugas....Aku pun risau jugak kalau dia tak ada bersama semasa aku melahirkan..lebih-lebih lagi kalau secara normal....ye la suamikan penguat semangat kita....Ayah aku pun dah berusaha mancari 'air selusuh' untuk memudahkan kalahiran (tak la diketahui sejauh mana keberkesanannya, tapi kita berusaha dan bertawakkal, Allah jua penentu segalanya)......

(^_^) ~ TODAY'S LIFE ::: WRITTEN WITH LOVE ~ (^_^)

0 'kawan' dah baca n komen...:

Post a Comment

apa komen anda lepas baca entry ni....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...