klik-klik lah ye, jangan tengok aje!!

:::GENG:::

Tuesday 24 February 2009

Ceritaku.....Part 3

Akhirnya saat-saat yang ditunggu pun tiba. Hari Ahad 1 Februari 2009, aku di induce seawal 6 pagi.....dan kira-kira jam 9.30 pagi aku mula merasa sakit memulas seperti nak buang air besar, pinggang aku pun mula sakit dan apabila ke tandas, aku mendapati ada sedikit darah bercampur lendir keluar...menurut nurse kalau dah keluar lendir bercampur darah, maknanya itu tanda-tanda nak bersalin. Aku menelefon mak dan suami untuk memberitahu mereka, kata mak aku, tengok dan pastikan selang masa sakit dan bila dah terlalu kerap, dalam 10 minit sekali cepat2 bagitau nurse. Aku menunggu dengan penuh sabar dan harapan sambil tak putus-putus membaca ayat-ayat Al-Quran yang aku hafal disamping zikir "La ila ha illa anta subahanaka inni kuntu minal dzolimin" untuk me'lupakan' rasa sakit....

Ya Allah!! Sakitnya......Sakit nak bersalin ni....macam ni rupanya. Dulu aku tak sempat nak rasa, sekarang ni, tak senang duduk aku dibuatnya....makan pun dah tak berselera. Menurut roommate aku, aku kena banyakkan berjalan, kerana ianya boleh membantu mempercepatkan bukaan serviks. Aku pun cuba la buat seperti yang disarankan. Lagipun aku rasa, bila berjalan-jalan, sakitnya macam agak berkurangan.

Tengahari tu suamiku datang (sewaktu waktu melawat) pada masa tu sakitnya dalam 1/2 jam sekali.....tapi bila nurse memeriksa bukaan serviks aku, masih lagi 1 cm....Suamiku berdoa semoga menjelang petang bukaan serviksku semakin besar dan aku dapat melahirkan zuriat kedua kami pada 1 Februari seperti yang diidam-idamkannya.....

Tanda nama aku di Wad 1B, Bed No 5C

Pada waktu yang sama 2 orang 'roommate' aku di wad 1B, turut dimasukkan ubat. Tapi yang menghairankan aku ialah, kenapa mereka dimasukkan ubat setiap 5 jam sedangkan aku hanya dimasukkan ubat sekali saja (jam 6 pg tadi)....Hairan bin Ajaib.... Tapi aku diamkan je la, takut kalau diberitahu, nanti nurse masukkan lagi ubat, makin sakit jadinya....punya la penakut aku ni. Menjelang jam 4 petang, rasa sakitku berulang 10 minit sekali, waktu ni, aku memberitahu nurse dan menelefon suamiku kerana yakin bukaan pintu serviksku mungkin telah mencapai tahap yang sesuai untuk bersalin.... Namun sekali lagi aku kecewa, walaupun aku sakit selang 10 minit, namun apabila diperiksa bukaan serviks ku tetap 1 cm. Sedangkan 2 orang lagi roomate ku sudah dihantar ke dewan bersalin kerana bukaan serviks mereka sudah mencapai 4 cm. Apabila suamiku datang jam 5 petang, air mata aku tak dapat ditahan lagi, yelah....mengenangkan dah masuk 5 hari aku di hospital, namun keadaanku masih tak berubah....tambahan pula suamiku turut menyatakan kebimbangannya dan bercadang untuk menaiki bas ke Kota Tinggi pada malam itu kerana terpaksa bertugas keesokkan harinya. Aduhhh risaunya aku.....

Malam tu dalam jam 8.30 malam, aku dah tak merasa sakit lagi, sedangkan kedua-dua roomate aku sudah pun selamat melahirkan. Kebetulan jam 9 malam doktor datang dan aku mengambil kesempatan untuk bertanya tentang keadaan aku ini.

Menurut doktor, prosedur yang dijalankan ke atas aku, dari memasukkan tiub sehinggalajhdi induce, dilakukan secara perlahan dan agak lambat kerana semasa hari pertama aku dimasukkan ke hospital, dan doktor memeriksa parut lama luka pembedahan, aku merasa ngilu tatkala parut ditekan oleh doktor, dan di dalam rekod mengandung aku pun, aku ada complain having pain di tempat parut semasa bulan ke 7 kehamilan, doktor khuatir, jika aku di induce kerap, kemungkinan aku akan mengalami contraction yang terlalu kuat ditambah dengan tekanan akibat polyhydramnios (air mentuban banyak), ada kemungkinan akan berlaku scar ruptured (parut pembedahan lama akan terkoyak), jadi prosedur induce aku dilakukan secara slow, dengan harapan sakit nak bersalin akan datang secara normal dan bukaan serviks semakin besar....

Hmm baru lah terjawab persoalan aku selama ni....jadi macam tu ceritanya. Esok pagi sekali lagi prostin akan dimasukkan dan aku akan di induce untuk kali kedua....

Sabar je lah....

(^_^) ~ TODAY'S LIFE ::: WRITTEN WITH LOVE ~ (^_^)

0 'kawan' dah baca n komen...:

Post a Comment

apa komen anda lepas baca entry ni....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...