klik-klik lah ye, jangan tengok aje!!

:::GENG:::

Sunday 15 November 2009

PENATNYA JADI SURIRUMAH NI!!!



[Gambar Hiasan...ihsan En Google]

Kalau dulu semasa aku budak2 lagi, aku tak pernah terfikir akan beban tugas seorang surirumah ni... Yang aku tahu aku cukup kagum ngan Mak aku..semua benda dia boleh buat, bagi aku Mak la Hero dalam hidup aku...tolong basuh baju, memasak, tolong buat kerja rumah, mengemas rumah, lipat baju gosok baju.........dan macam-macam perkara lagi. kalau ada benda yang dicari dalam rumah tu, Mak la jd tempat rujukan, yang best tu, kita dah sehari suntuk mencari benda tu, tp tak jumpa, Mak boleh tahu kat mana benda tu bila kita tanya...kagum............kagum

Sekarang tibalah giliran aku menjadi seorang surirumah berkerjaya...baru lah aku tahu betapa penatnya tugasan tu....Penat dengan kerja di sekolah, balik rumah kena puak berhadapan ngan kerja2 rumah.....tak menang tangan rasanya...Dari dapur, ruang tamu, bilik2 tidur dan bilik air perlu diberi perhatian. Kain baju perlu dibasuh, dijemur dan dilipat [bab ni yang paling susah nak dibuat]. Menu seharian perlu disiapkan [hehehe ni kalau berkesempatan ,masak la. kalau tak, masak je kat dapur orang lain..makan kedai]. Selain dari tu hal2 kebajikan anak perlu diambil kira, menghantar dan ambik anak dari tadika, membantu anak menyiapkan kerja2 sekolah, melukis untuk anak2 dan menguruskan makan pakai mereka.

Sealu orang ingat hari minggu adalah hari untuk berehat, tapi bagi aku, hari minggu adalah cukup memenatkan kerana pada waktu inilah, segala kerja-kerja rumah yang terbengkalai dan tak dapat dilakukan semasa hari bekerja perlu disiapkan...mengemop lantai, melipat baju, mengemas rumah, memberus bilik mandi dan tandas dan tentunya menyiapkan menu yang agak istimewa dari hari2 biasa......pendek kata list kerja seorang surirumah ni tak ada noktahnya.

Bila tiba saat merebahkan badan..Masya Allah...nikmatnya tidur...tapi cuma seketika...kerana diulit tangisan anak mahukan susu....

Namun disebalik semua perkara2 yang perlu dilakukan dan disebalik segala kepenatan yang dirasakan....semuanya terhapus bila melihat wajah mulus anak-anak...

(^_^) ~ TODAY'S LIFE ::: WRITTEN WITH LOVE ~ (^_^)

5 comments:

  1. wanita dan kerja-kerja domestik memang tidak boleh dipisahkan...itu yang sheila majid cakap - 'wanita sumber ilham selalu' :P

    ReplyDelete
  2. Tapi jika orang berikan pilihan nak buat keje ofis ke nak buat kerjarumah, Jie pilih yg kedua sbb bila selesai semua kerja rasa puas dan lega.. tak sama kerja kat ofis, walaupun siap dah kerja yg itu, tension tetap ada.

    ReplyDelete
  3. betul la Jie, kerja kat rumah kita a Bos, kita la Kuli...senang ati hehehe x de dateline, x de sapa nak marah

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah saya berpeluang utk menjiwai perasaan surirumah sepenuh masa selama lebih 3 tahun nih. Dengan anak2 yg berderet dan berdamping dgn kerja2 rumah yang tak pernah dan tak akan selesai tuh...! :).

    Dari segi ketensionan dgn beban kerja, org kata surirumah berkerjaya lebih tension sbb punya '2 jawatan'. Tp bagi saya golongan ni lebih bernasib baik sbb dpt merasai 2 suasana yg berbeza. Ada peluang utk meredakan seketika tension dgn hal2 rumahtangga bila dapat keluar ke tempat kerja. Berada di rumah 24 jam dgn tugasan rumahtangga yg tak pernah habis dan anak2 yg pelbagai ragam dan karenah adakala mengundang rasa 'geram dan tension' yg teramat. Masa keluar bekerja itulah dapat sikit lapangkan fikiran drp urusan rumahtangga. Begitulah pula sebaliknya.

    Tp biasalah, manusia ni mmg tak pernah puas dgn apa yg ada...hehhe.. bila ada kerjaya, terasa nak jadi surirumah sepenuh masa jaga anak2 dan suami 24 jam. Bila dah takde pilihan kena duduk rumah 24 jam, teringin pulak nak kleuar bekerja! hehhe...manusia..manusia! hehhe..

    Nanti bila saya dah kena masuk kerja semula, pasti akan rindu dgn suasana berada di rumah 24 jam! :).

    ReplyDelete
  5. saya mmg setuju ngan kin, kalau kita bekerjaya, setidak-tidaknya kita boleh keluar dan bersosial..

    ReplyDelete

apa komen anda lepas baca entry ni....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...