klik-klik lah ye, jangan tengok aje!!

:::GENG:::

Monday 28 March 2011

hand foot and mouth disease...

Last week, Amzar demam on and off for 4 days, and then dia nampak letih dan lesu...merengek2 and tak aktif. masuk hari ke 3, I mula perasan, bintik2 tumbuh sekitar tangan & kaki dia...then dia tak nak makan n tak nak menyusu sangat..sedangkan Amzar sangat suka makan...so I suspect ada blisters [mata ikan @ lepuhan] dalam mulut dia..bila I tengok..Masya Allah..penuh biji2 mata ikan or blisters ni...Kesian sangat2....kalau kita ada 1 je mata ikan pon dah pedih..inikan pula berbiji2....alahaiiii kesian anak Mama!! 

So aku ke klinik to get medicine and cure for him....Doktor confirm that Amzar kena Hand Foot and Mouth Disease [HFMD]. Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut adalah penyakit yang biasa berlaku di kalangan bayi dan kanak-kanak. Biasanya terdapat lepuhan di mulut, tapak tangan, jari-jari tangan dan tapak kaki. Lagi info HFMD di --->>SINI

hand_foot_mouth_disease
Gambar-gambar Ihsan Mr Google
Nasib baiklah HFMD Amzar tak berapa serius n doktor cuma nasihatkan supaya Amzar diasingkan dari kanak-kanak lain sehingga ruam-ruam yang ada pada kaki tangan dan lepuhan pada mulutnya hilang, sebab HFMD ni akan berjangkit pada kanak2 lain. I risaukan Amir, tapi kata doktor, mungkin jangkitan tidak berlaku..pada kanak-kanak below 6 years, lega gak sikit. Alhamdulillah, lepas 5 hari...lepuhan mulut Amzar n ruam2 kat kaki & tangan dia mula hilang...selera makan Amzar kembali normal. I sangat L.E.G.A....Kata doktor, kebanyakan pesakit akan sebuh sepenuhnya dalam masa beberapa hari. Tetapi di kalangan segelintir pesakit, penyakit ini boleh membawa maut setelah keadaan menjadi teruk di mana pesakit menjadi lemah, susah bernafas dan sentiasa kesejukan. Ini adalah akibat komplikasi. Jangkitan ini mungkin seperti sakit otot (miositis), bengkak hati dan inflamasi jantung (myocarditis) yang boleh menyebabkan maut terutamanya di kalangan kanak-kanak. Alhamdulillah..Amzar sembuh dan tak de sebarang komplikasi.

2 hari lepas----->> Amir pulak mengadu..."Mama...mulut Amir sakit...Mama masaklah bubur...Amir tak leh nak makan nasi..." Semalam bintik2 mula timbul di kaki dan tangan Amir...Bila ke klinik, doktor kata..mungkin HFMD...berjangkit dari Amzar...so Amir kena kuarantin, n dapat MC 4 hari...!!!

Kesian hero Mama ni yea!!


(^_^) ~ TODAY'S LIFE ::: WRITTEN WITH LOVE ~ (^_^)

2 comments:

  1. kesiannye kn,.sy xde ank lg pon dh kesian kt ank2 akk,.smg cpt smbuh,.n tke cre of ur child,.

    neway,thank sudi snggah blog sy,.folo ek,.hehe

    ReplyDelete
  2. hai ciknurul..salam perkenaln..
    huhuhuhu thanks 4 your concern ekk...
    :)
    anak2 akk dah semakin ok

    ReplyDelete

apa komen anda lepas baca entry ni....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...